Bedrijfspand kopen? 16 tips voor een passende bedrijfsruimte

Is uw bedrijf zo ver dat u gaat investeren in het kopen van een nieuw of extra bedrijfspand? Dan zijn er een groot aantal factoren waarmee u rekening dient te houden. Er zijn algemene factoren van toepassing, zoals het benaderen van experts en het toetsen van het bestemmingsplan, maar ook factoren specifiek voor het soort bedrijfspand wat u zoekt. Zo zijn er bijvoorbeeld grote verschillen tussen het kopen van een winkelpand, een kantoorruimte of een bedrijfsruimte.

Omdat er veel komt kijken bij de aanschaf van een nieuwe bedrijfsruimte, hebben wij in dit artikel een aantal tips op een rijtje gezet. Volg deze tips als basis voor het vinden van een nieuw pand en verklein het risico op een verkeerde investering.

Algemene factoren bij het kopen van uw bedrijfspand

Benader het juiste team van experts

Bij de aankoop van een pand is het belangrijk dat u kiest voor de juiste experts. Een accountant, makelaar, een erkende taxateur en geldverstrekker zijn van belang bij het proces van de aankoop. Uw accountant en geldverstrekker bekijken welke financiële risico's u kunt lopen, een makelaar heeft diverse, passende panden in zijn portfolio.

De taxateur zet u in wanneer u een bedrijfspand gaat kopen. U krijgt een onafhankelijk rapport over de waarde van het pand, hiermede kunt een hypotheekaanvraag indienen.

Gebruik van het bedrijfspand

Niet ieder bedrijfspand is geschikt voor alle doeleinden. Een pand heeft een bepaalde gebruikersfunctie conform bestemmingsplan, wat al dan niet gewijzigd kan worden bij de gemeente. Het is belangrijk om van tevoren te controleren dat uw pand het juiste bestemmingsplan heeft of in de toekomst kan krijgen.

Voorbereiden op de toekomst

Voldoet het beoogde pand aan de toekomstvisie voor uw bedrijf? Bent u bijvoorbeeld van plan om in de nabije toekomst uit te breiden op het gebied van personeel of producten, zorg dan dat hier genoeg ruimte voor is. Dit klinkt natuurlijk logisch, maar een pand met meer ruimte brengt hogere kosten met zich mee. Door hier op te besparen, kunt u later te maken krijgen met ruimtegebrek.

Activiteiten in de omgeving

Zijn er plannen voor nieuwbouw of diverse activiteiten in de omgeving van uw nieuwe bedrijfspand? Bekijk dan goed of deze plannen stroken met de visie van uw bedrijf en of uw bedrijf eventueel last gaat ondervinden van deze bouw of activiteiten.

Kantoorpand kopen

Uitstraling van het pand

Bij de aankoop van een kantoorpand is de uitstraling erg belangrijk. Wat heeft uw voorkeur op dit gebied? Om een voorbeeld te geven, een accountantskantoor heeft veelal een zakelijke uitstraling, een bureau voor coaching een zachtere uitstraling met bijvoorbeeld meer omliggend groen.

Bereikbaarheid en parkeergelegenheid

Is de bedrijfsruimte goed te bereiken? Heeft u klanten en personeel dat voornamelijk met de auto komt of ook regelmatig met het openbaar vervoer? Zorg dan voor voldoende parkeerplaatsen of een prettig aansluiting.

Diverse ruimtes en het oppervlakte

Vergeet niet de overige ruimtes zoals een vergaderruimte, ontvangstruimte en kantine, eventueel met restaurant. Bedenk dat uw personeel ongeveer 15-20 m2 per persoon aan werkruimte nodig heeft. Dit is inclusief de gedeelde ruimtes als toilet, kantine, parkeerplaats, etc.

Zonlicht en luchtverversing

Zonlicht is bevorderlijk voor de effectiviteit en productiviteit van uw werknemers. Er is geen wettelijke verplichting omtrent de hoeveelheid zonlicht, maar zonlicht bevordert wel het welbevinden van uw personeel.

Wel zijn er eisen op het gebied van luchtkwaliteit. Er moet op een werkplek voldoende niet-verontreinigde lucht aanwezig zijn. De lucht verversen kan d.m.v. een luchtverversingsinstallatie of op de natuurlijke manier, door het openen van ramen of ventilatieschuiven.

Faciliteiten in de buurt

Op het gebied van faciliteiten die prettig kunnen zijn in de buurt van uw nieuwe kantoorpand, kijken we naar andere kantoren, sporten en voeding. Wanneer u geen eigen bedrijfsrestaurant toevoegt aan uw kantoor, kan het voor uw personeel handig zijn als er een winkel o.i.d. in de buurt van het kantoorpand is.

Daarnaast kan het vanuit zakelijk oogpunt een win situatie zijn wanneer uw bedrijfspand in de buurt zit van bedrijven waar u eventueel een samenwerking mee kunt aangaan. Meerdere bedrijven bij elkaar in de buurt kan ook een sterkere uitstraling geven aan de 'buitenwereld'.

Bedrijfshal of loods kopen

Toegankelijkheid klanten, medewerkers en leveranciers

Bij het kopen van een bedrijfshal is het van belang dat deze goed toegankelijk is. Mocht u werken met leveranciers die met een vrachtwagen moeten laden en lossen, dan is het belangrijk dat hier de ruimte voor is. Daarnaast zijn wederom parkeerplaatsen belangrijk voor personeel en voor klanten.

Werken met personeel

Wanneer u gaat werken met personeel in uw bedrijfsruimte, zorg dan voor voldoende licht en veilige werkomstandigheden. Kijkt u bijvoorbeeld uit naar een pand waar bepaalde machines al aanwezig zijn, let dan ook op de werking en de veiligheid. Bekijk zo nodig wat extra beveiliging of verlichting u gaat kosten.

Daarnaast is het ook in een bedrijfsruimte van belang dat er voldoende verse lucht aanwezig is.

De hoogte in en maximale vloerbelasting

Gaat u de hoogte in werken of is juist een extra vloer prettig in uw bedrijfspand? Let bij het werken met zware producten of machines ook op de maximale vloerbelasting. Zo komt u achteraf niet voor verrassingen te staan.

Kantoor bij uw bedrijfsruimte

Heeft u ook kantoorruimte nodig bij uw bedrijfsruimte? Bedenk dan goed hoe groot deze ruimte moet zijn en waar hij staat op uw wensenlijst. Is een goede, extra werkruimte erg belangrijk, geef dit dan aan bij de makelaar.

Winkelpand kopen

De juiste locatie kiezen

Wat is de juiste locatie bij het kopen van een winkelpand? Een bepaalde winkelstraat kan in een korte tijd van een gewilde locatie veranderen in een ongewilde locatie. Winkels komen en gaan en kunnen een ander gevoel geven aan de door u gekozen locatie. Bekijk dan ook wat de geschiedenis is van de gekozen locatie. Welke winkels zitten er en hoe lang zitten deze winkels er al? Zijn er bepaalde winkels die klanten trekken en hoe gaat het met deze winkels?

Het kiezen van de juiste locatie heeft niet alleen te maken met een gewilde winkelstraat. Bekijk ook of het pand goed te gebruiken is voor de producten die u gaat verkopen. Zo is een drukke winkelstraat midden in het centrum geen prettige locatie voor een witgoedspecialist.

Oppervlakte in combinatie met locatie

Een winkel op een A-locatie is natuurlijk interessant, maar is dit te combineren met het oppervlak wat u nodig heeft? De prijs van een winkelpand op deze locatie ligt per m2 een stuk hoger dan een B- of C-locatie.

Vorm winkelpand

In sommige gevallen kan een lange smalle winkel mooi uitkomen met het verdelen van uw producten. Helaas zorgt deze indeling van de ruimte tevens voor een smallere aanblik en heeft u kans dat klanten uw winkel over het hoofd zien. Vergeet dan ook niet om goed te kijken naar het aanzicht van de winkel. Kunt u hiermee voldoende laten zien wat u verkoopt en is het winkelpand aantrekkelijk te maken voor potentiële klanten?

Bent u klaar om een bedrijfspand te kopen?

Neem de bovenstaande tips in acht bij het zoeken van de juiste bedrijfsruimte. Vergeet daarnaast niet om de juiste experts in te schakelen, zodat u bijvoorbeeld niet te veel gaat betalen voor het pand wat u voor ogen heeft. De waarde van het pand is ook van pas bij de aanvraag van een hypotheek en het berekenen van de herbouwwaarde.

Veranderingen omtrent een bedrijfsruimte of de omliggende omgeving zijn niet te voorkomen, maar hoeven niet altijd negatief te zijn. Daarnaast is het onmogelijk om ze allemaal voor te zijn. Door een bedrijfspand en de toekomstplannen van de omgeving goed te onderzoeken, verkleint u het risico op de verkeerde keuze.

Laat een reactie achter